Søvnpolitik

Søvn er centralt for dit barns udvikling. Under søvn genopbygges kroppen fysisk og psykisk. Hjernen rydder op og lagrer oplevelser og erfaringer. Under søvn udskiller hjernen væksthormon der får barnet til at vokse og styrker samtidig immunforsvaret.

Et barn har brug for dagssøvnen for at kunne rumme alle dagens indtryk, og barnet har bedst at at vågne af sig selv, for at nå gennem en eller flere søvn-cyklusser og vågne veludhvilet og oplagt. Derfor vækker vi ikke børnene fra søvn i dagpleje, vuggestue og børnehave.

Hvis du har udfordringer med dit barns søvn derhjemme, så skal du først og fremmest kigge på rutiner og rammer derhjemme. Vores sundhedsplejersker har lavet en informationsfolder, hvor du kan læse meget mere om søvn og hvordan du medvirker til at sikre gode rutiner og rammer omkring dit barns søvn. Den kan du finde her.

Har du brug for yderligere råd og vejledning, så anbefaler vi at du kontakter vores sundhedsplejersker. Hvis vores sundhedsplejersker anbefaler at vi samarbejder med dig om at få justeret dit barns søvn ind, fx ved at vække barnet fra søvnen, så er det noget vi planlægger sammen med dig.