Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Hænder fra to personer bygger et hus af klodser med et hjerte på siden.
Mobil menu

Børnehuset Toppen

Børnehuset Toppen

Børnehuset Toppen

Børnehuset Toppen er en integreret institution normeret til 60 børnehavebørn og 20 vuggestuebørn, og er en del af Dagtilbuddene Støvring Syd. Toppen er placeret i et naturskønt område med mange legepladser, Mastrupsøerne, boldbaner, biblioteket og andre institutioner lige i nærheden.

Hverdagen i Toppen

I børnehaven er børnene aldersopdelte i grupper, med hver deres gruppenavn, der hver dag spiser, holder samling og laver pædagogiske aktiviteter sammen. Hver gruppe har ligeledes en fast turdag, der bruges på ture i nærområdet, busture til Rebild Bakker, besøg hos de andre børnehuse eller noget helt fjerde.

Vi holder dagligt samling, nogle grupper i forbindelse med formiddagsmaden og nogle grupper inden frokostmåltidet. Samlingen foregår i de aldersopdelte grupper, hvor primær pædagogerne tilrettelægger indholdet med udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe og deres nærmeste udviklingszone. En samling kan fx bestå af dialogisk læsning, sanglege/fagtesange, motoriske aktiviteter, kreative aktiviteter, regellege, legegrupper, osv.

På alle andre tidspunkter fungerer vi som ét fælles hus med leg på tværs af alder og køn, hvilket betyder, at vi hjælper hinanden på tværs af grupperne, hvis behovet opstår.

I vuggestuen er børnene opdelt i to aldersblandede grupper, Solsikkerne og Margueritterne. Til hverdag betyder det, at børnene starter dagen sammen på de to stuer og i fællesrummet, mens vi i tidsrummet 9-16 prioriterer at opdele børnene i små grupper til leg og aktiviteter. Vi tilstræber at skabe aktiviteter som giver mulighed for fordybelse, begejstring og æstetisk udfoldelse. I vuggestuen tilrettelægger vi en hverdag som understøtter barnets sociale, sproglige og motoriske udvikling.

I Børnehuset Toppen har forældrene vedtaget frokostordning fra Fru Hansens Kælder. Måltidet bliver lavet hver dag i vores køkken af vores køkkenassistent og spist i grupperne.

Vores rammer

I børnehaven arbejder ud fra en pædagogisk filosofi om, at alle stuer skal indbyde til leg og fordybelse alt afhængig af alder og udviklingstrin. Vi giver derfor børnene mulighed for krea-, konstruktions-, fantasi- og rollelege. Derudover har vi et motorikrum, der indbyder til alt fra boldspil til motorikbaner, dans og diverse byggerier.

Vuggestuen har til huse i en tilbygning fra 2018. Her bliver man budt velkommen i fællesrummet, hvor der er adgang til to rummelige stuer. I fællesrummet spiser vi eftermiddagsmad i takt med at børnene står op fra middagslur, og vi bruger rummet til leg og fordybelse i løbet af dagen.

I børnehaven såvel som vuggestuen går vi meget op i at udnytte vores uderum. Det betyder, at vi i børnehaven sigter efter at være ude som minimum én gang om dagen, men gerne flere. Vuggestuen bruger uderummet så meget som muligt, alt afhængig af vind og vejr og i sommerhalvåret leger vi gerne ude både formiddag og eftermiddag. Vuggestuens legeplads indbyder til alsidig leg og udfoldelse, og vi prioriterer at gå en lille gruppe på tur flere gange ugentligt.

Overgangsarbejde

I Børnehuset Toppen har vi et tæt samarbejde på tværs af vuggestue og børnehave. Formålet med samarbejdet er at danne grundlag for den bedst mulige overgang for det enkelte barn. Samarbejdet kommer eksempelvis til udtryk i fællessamlinger, fælles temaforløb på tværs af afdeling, alder og køn. Ydermere arbejder vi i Toppen med overgangsgrupper. Her kommer de vuggestuebørn, der indenfor den nærmeste fremtid står foran overgangen til børnehave, på besøg i børnehaven hos den børnegruppe, de skal gå i børnehave med. Overgangsgruppen er med til samlinger, med på tur eller med til leg og pædagogiske aktiviteter. Overgangsgruppen er dynamisk og taget udgangspunkt i det enkelte barns behov og nærmeste udviklingszone.

Forældresamarbejde

Alle har medansvar for samarbejdet om barnets læring. Dagtilbuddet skal sikre rammen om samarbejdet, og barnets forældre skal orientere sig, bakke op om arbejdet med barnet, og tage medansvar for hele børnegruppens trivsel og læring.

Vi arbejder med et åbent og forpligtende dagligt samarbejde med forældre ud fra vores fælles viden og oplevelser omkring barnet. Vores bestyrelsesmøder, familiearrangementer of forældremøder er båret af tanken om, at sammen bliver vi bedre og klogere – inddragelse er værdifuldt

I Dagtilbud Støvring Syd har vi en forældrebestyrelse med repræsentation fra alle områdets børnehuse samt dagpleje. I hvert børnehus er der et lokalt forældreråd, der i fællesskab og samarbejde med personalerepræsentanter og leder arbejder for at skabe det bedst mulige miljø for husets børn. I Toppen er forældrerådet blandt andet med til at arrangere arbejdsdage, fællesspisninger o.l.

Det er vi optaget af

Dannelse og børneperspektiv

Barnet skal høres og tages alvorligt. Barnet skal have indflydelse på sin dagligdag og inviteres til at være aktivt deltagende, som led i starten på barnets dannelsesproces og demokratiske forståelse.

I Støvring Syd følger vi barnets initiativer og arbejder bevidst med at ”forstå barnet indefra”/ forstå dets intentioner. Vi kommunikerer, så vi understøtter barnet i forsat at stole på egne initiativer og gøre flere forsøg på undersøgelse af sin omverden og relationer – at mestre eget liv.

Barnesyn

Det at være barn har en værdi i sig selv. Barnet skal ikke alene forberedes på at blive voksen, men også støttes og værdsættes i sine første år.

Børn gør det bedste de kan, ud fra deres aktuelle forudsætninger. Børn udvikler sig i trygge og tillidsfulde samspil med andre. Vi voksne har ansvaret for kvaliteten af samspillet og derfor arbejder vi målrettet med at justere på praksis ud fra ICDP’s samspils principper, så barnet møder nærværende og empatiske voksne i vores dagtilbud

Børnefællesskaber

Barnet skal være en del af børnefællesskabet. Barnet skal have plads til at vise initiativ, og samtidig respektere andre børns initiativ. Med opbakning fra barnets forældre, skal der skabes balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.

Støvring Syd arbejder med at følge, benævne og anerkende barnets initiativer – for at skabe selvregulering og støtte positiv selvoplevelse. Vi tror på det er grundlaget for, at barnet kan give og tage i fællesskabet. Vi arbejder i legestuegrupper, legegrupper med vokse

Leg

Legen har en værdi i sig selv, og skal være en gennemgående del af barnets hverdag. Legen er fremmende for barnets fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

I Støvring Syd skaber vi tid og plads til børnenes spontane lege med inspirerende og fleksible legerum ude og inde. Vi er på sidelinjen til at hjælpe med rekvisitter, samtale om roller, hjælpe børnene med at løse deres konflikter. Vi forpligter os til at have en legende tilgang – gå foran, ved siden af og bagved.

Læringsmiljø

Læringsmiljøet er de daglige rutiner, legen, de spontane aktiviteter, og aktiviteter initieret af børn og af voksne. Det skal give barnet mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.

I Støvring Syd skaber vi struktur i hverdagen, der tilgodeser, at der er en voksen til stede i eller tæt på børnenes læringsmiljøer – både i rutiner og leg for at kunne hjælpe og guide børnene. Genkendelighed og forudsigelighed i hverdagen er tryghedsskabende og grundlæggende for læringen. F.eks. gennem visuel guidning, gentagelser og kommunikation om, hvad der skal ske.

Læring

Der er læring i leg, i relationer, i planlagte aktiviteter og i udfordringer. Den skal fremme barnets kropslige, følelsesmæssige, sociale, kognitive udvikling og forståelse.

I Støvring Syd planlægges aktiviteter med afsæt i hvad børnene er optagede af. Vi har særlig fokus på læring gennem hele dagen og gennem kroppen og dens sanser. Vi giver plads til at det enkelte barn kan være med i aktiviteter på sin egen måde/præmisser, men vi ansporer barnet til at udfordre sig selv.

Overgang til skole

Dagtilbuddet skal tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, hvor der skabes sammenhæng til MiNi SFO og børnehaveklasse.

I Støvring Syd arbejder vi i et tæt samarbejde med SFO/skole og på tværs af husene. Hvor vi tidligere kun sendte børn til vores egen distriktsskole (Karensmindeskolen), så har vi siden 2022 haft mange børn i børnehusene som bor i Bavnebakkeskolens distrikt, og som selvfølgelig søger optagelse dér i forbindelse med skolestart. Det betyder, at vi har udvidet vores samarbejde til at omfatte begge skoler i byen, og omfanget af opgaven omkring overgangen til MiNiSFO og skole er derfor blevet mere kompleks, men derfor også noget vi har øget vores fokus på. Dels i et internt samarbejde mellem vores børnehuse, dels i dialog med skolerne, men også med børnehusene i Støvring Nord, der ligger i Bavnebakkeskolens distrikt. Det er et nyt samarbejde, men et samarbejde vi forventer os meget af.

I forhold til overleveringer fra børnehave til skole, så er vores overleveringer baseres på barnets nærmest udviklingszone og ressourcer. Er der børn som vi skønner der skal været et udvidet samarbejde omkring, mellem børnehave, skole og forældre, laves der særligt tilrettelagte overleveringer. I den tid børnene går i vores dagpleje og børnehuse bliver der lavet en systematisk opsamling på arbejdet med og omkring børnene, og de data der er samlet sammen her indgår som en del af den samlede overlevering. 

Overgangen til skole bruger vi desuden til at udvikle på vores praksissamarbejde. Det betyder, at børnehusene sender medarbejdere med i MiNiSFO, i det omfang det kan tilrettelægges under hensyn til drift af skole og børnehuse. Den del af opgaven kan først tilrettelægges når skolerne er færdige med at samle op på skoleindskrivningen som foregår hvert år i slutningen af januar måned.

Ikon adressebog  Adresse

Mastrupvej 90, 9530 Støvring

Ikon telefon   Telefon

9988 8095

Ikon ur  Åbningstider

Mandag - Torsdag: 6:30 - 17:00- Fredag: 6:30 - 16:00

Ikon gruppe  Daglig leder

Kinnie Svendsen, 9988 8096 og ikisv@rebild.dk

Ikon dokument  EAN-nummer

5798 0041 79857

Ikon dokument  Tilsynsrapport

Rebild kommune har som mål at levere høj kvalitet på dagtilbudsområdet. Dette gøres ved, at de professionelle fagfolk - heriblandt de kommunale dagplejere - arbejder bevidst med at skabe en hverdag, som understøtter børnenes personlige, sociale og faglige udvikling. Kommunen etablerede sidst i 2016 en Tilsyns- og udviklingsafdeling, som har til opgave via systematiske tilsyn at sikre den daglige kvalitet i dagtilbuddene, herunder den kommunale dagpleje og samtidig skabe grobund for, i fællesskab med dagplejens leder, at udvikle kvaliteten yderligere.

Se vores seneste tilsynsrapport nederst på siden.

Dokumenter

Læreplansopslag

Shape Created with Sketch.

Tilsynsrapport

Shape Created with Sketch.