
Børnehaverne i Rebild Syd opstod ved en strukturændring i Rebild Kommunes Dagtilbud. Det skete i 2010, hvor børnehaverne Græshoppen i Rørbæk og Regnbuen i Nørager blev lagt sammen under samme ledelse, således det i dag organiseret som én institution med to huse. Personalet holder personalemøder sammen, og husudvalgene fra begge huse afholder ligeledes møder samlet. Der tilbydes sampasning i ferieperioder og der arbejdes med børnefællesskaber på tværs mellem de to huse.
Idrætsbørnehaven Græshoppen
Velkommen til Idræts Børnehaven Græshoppen der er normeret til 43 børnehavepladser.
Børnehaven, der åbnede i august 2004, er oprettet i tæt samarbejde med Rørbæk Idrætsforening og har til huse i lejede lokaler. Børnehaven ligger ved siden af idrætsforeningens boldbaner, multihal med legestue til dagplejen, stort fælleslokale og en indendørs kunstgræsbane. Disse faciliteter benytter vi ugentligt i børnehaven.
Der er en dejlig legeplads med masser faciliteter, og en lille skov indgår som en del af legepladsen, hvor børnene kan boltre med gynger, sandkasser, bakker, rutsjebane, bålplads og meget mere.
Græshoppen er organiseret med to aldersblandede stuer. Personalet er uddannet pædagog/pædagogisk assistent og pædagogmedhjælpere, samt studerende fra pædagoguddannelsen.
Hos os kan du forvente at blive mødt af en gruppe medarbejdere som arbejder professionelt, i en organisation med et stærkt fokus på det enkelte barns udvikling, og på udvikling af den pædagogiske praksis i vores hus. Du kan forvente, at vi arbejder målrettet og systematisk omkring dit barn, og at vi løbende udvikler praksis ved intern opkvalificering og efteruddannelse.
Vi arbejder under frisættelse i Rebild Kommune, efter Mål og retning for dagtilbud, der tager afsæt i den nye styrkede læreplan og ICDP, med fokus på rolige nervesystemer for børn og voksne, samt fællesskaber i dagtilbud.
I institutionen er nærhed, tryghed, tillid samt barnets nærmeste udviklingszone essentielle nøgleord. Vi har desuden fokus på livsduelighed, nærværende samspil, børnefællesskaber og forældresamarbejde. Det er vores mål at skabe en tryg, udviklende og inspirerende institution, hvor alle kan trives som en del af fællesskabet. Vi griber børnenes nysgerrighed, initiativ og eksperimenterende tilgang, for derved at skabe læring og udvikling.
Vi prioriterer udelivet meget og gør brug af naturen på legepladsen og på vores ugentlige gåture i nærområdet.
Hverdagen i Græshoppen
Alle børn skal have mulighed for at deltage i aktiviteter, der understøtter både den kognitive, fysiske, sociale og kreative udvikling. Så alle børn udvikler sig og bliver så dygtige som de kan.
Dette skal gøres ved fleksible læringsrum både ude og inde, som appellerer til barnets nysgerrighed. De fysiske rum skal give mulighed for bevægelse, fordybelse og der skal ligeledes være mulighed for at kunne trække sig lidt tilbage. Vi arbejder gerne med små læringsgrupper, hvor de voksne er opmærksomme på gruppen, men også det enkelte barns behov.
Alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab. Det vil sige, at alle børn skal føle sig betydningsfulde.
Dette gøres gennem nærværende og fagligt dygtige voksne. Voksne er rollemodellerne og går forrest i udviklingen af relationskompetence. I Børnehuset Græshoppen har vi en relations-og ressourceorienteret pædagogik (ICDP), hvor der er særlig fokus på relationen mellem barn og voksen.
Inden barnet starter i børnehaven, afholdes der en opstartssamtale, hvor forældrene fortæller om barnet, og de styrker og svagheder som personalet skal være opmærksom på ved barnets opstart. Det gør vi, for at vi kan give barnet den bedst mulige opstart. Ved 4,5 år tilbyder vi en samtale omkring barnets udvikling og trivsel i børnehaven. Her tager vi udgangspunkt i “Alle Med” skemaet, sprogvurdering og motorisk screening. I barnets sidste børnehave år er der en samtale, hvor der tales om skolestart, og derudover er der samtaler efter behov.
Vi glæder os til at byde jer velkommen og I er altid velkomne til at kontakte os for yderligere information.
Vores rammer
Børnehaven er organiseret i 2 aldersblandede grupper med faste voksne tilknyttet grupperne. Grupperne hedder Springbillerne og Løbelopperne.
Der er aktiviteter på tværs af grupperne, hvor børnene mødes på tværs og udfordres på forskellige niveauer i forskellige typer aktiviteter.
I perioden fra August til udgangen af marts samles de ældste børn løbende til forberedende aktiviteter i forbindelse med overgangen til MiNiSFO, der i Rebild Kommune sker fra 1. april.
Forældresamarbejde
Alle har medansvar for samarbejdet om barnets læring. Dagtilbuddet skal sikre rammen om samarbejdet, og barnets forældre skal orientere sig, bakke op om arbejdet med barnet, og tage medansvar for hele børnegruppens trivsel og læring.
Vi arbejder med et åbent og forpligtende, dagligt samarbejde med forældre ud fra vores fælles viden og oplevelser omkring barnet. Vores Hus udvalgsmøder, familiearrangementer og forældremøder er båret af tanken om, at sammen bliver vi bedre og klogere – inddragelse er værdifuldt.
Det er vi optaget af
Dannelse og børneperspektiv
Barnet skal høres og tages alvorligt. Barnet skal have indflydelse på sin dagligdag og inviteres til at være aktivt deltagende, som led i starten på barnets dannelsesproces og demokratiske forståelse.
I Græshoppen følger vi barnets initiativer og arbejder bevidst med at ”forstå barnet indefra”/ forstå dets intentioner. Vi kommunikerer, så vi understøtter barnet i fortsat at stole på egne initiativer og gøre flere forsøg på undersøgelse af sin omverden og relationer – at mestre eget liv.
Barnesyn
Det at være barn har en værdi i sig selv. Barnet skal ikke alene forberedes på at blive voksen, men også støttes og værdsættes i sine første år.
Børn gør det bedste de kan, ud fra deres aktuelle forudsætninger. Børn udvikler sig i trygge og tillidsfulde samspil med andre. Vi voksne har ansvaret for kvaliteten af samspillet og derfor arbejder vi målrettet med at justere på praksis ud fra samspilsprincipperne i ICDP, så barnet møder nærværende og empatiske voksne i vores dagtilbud.
Børnefællesskaber
Barnet skal være en del af børnefællesskabet. Barnet skal have plads til at vise initiativ, og samtidig respektere andre børns initiativ. Med opbakning fra barnets forældre, skal der skabes balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.
Græshoppen arbejder med at følge, benævne og anerkende barnets initiativer – for at skabe selvregulering og støtte positiv selvoplevelse. Vi tror på, at det er grundlaget for, at barnet kan give og tage i fællesskabet. Dette gøres eksempelvis ved at arbejde i legestuegrupper og legegrupper med voksne.
Leg
Legen har en værdi i sig selv, og skal være en gennemgående del af barnets hverdag. Legen er fremmende for barnets fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.
I Græshoppen skaber vi tid og plads til børnenes spontane lege med inspirerende og fleksible legerum ude og inde. Vi er på sidelinjen til at hjælpe med rekvisitter, samtale om roller, hjælpe børnene med at løse deres konflikter. Vi forpligter os til at have en legende tilgang – gå foran, ved siden af og bagved.
Læringsmiljø
Læringsmiljøet er de daglige rutiner, legen, de spontane aktiviteter, og aktiviteter initieret af børn og af voksne. Det skal give barnet mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
I Græshoppen skaber vi struktur i hverdagen, der tilgodeser, at der er en voksen til stede i eller tæt på børnenes læringsmiljøer – både i rutiner og leg for at kunne hjælpe og guide børnene. Genkendelighed og forudsigelighed i hverdagen er tryghedsskabende og grundlæggende for læringen. F.eks. gennem visuel guidning, gentagelser og kommunikation om, hvad der skal ske.
Læring
Der er læring i leg, i relationer, i planlagte aktiviteter og i udfordringer. Den skal fremme barnets kropslige, følelsesmæssige, sociale, kognitive udvikling og forståelse.
I Græshoppen planlægges aktiviteter med afsæt i hvad børnene er optaget af. Vi har særlig fokus på læring gennem hele dagen og gennem kroppen og dens sanser. Vi giver plads til at det enkelte barn kan være med i aktiviteter på sin egen måde/præmisser, men vi ansporer barnet til at udfordre sig selv.
Overgang fra dagpleje til børnehave
For at skabe en glidende overgang fra dagplejen til børnehaven, begynder dagplejen fra 2 års alderen at have et øget fokus på selvhjulpenhed og relationer. Dagplejerne kommer ligeledes på besøg i børnehaven og på legepladsen inde opstart
Overgang til skole
Dagtilbuddet skal tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, hvor der skabes sammenhæng til MiNi SFO og børnehaveklasse.
I Børnehuset Regnbuen og Børnehaven Græshoppen arbejder vi i et tæt samarbejde med Sortebakkeskolens SFO/skole. Der laves fælles dage, hvor kommende skolebørn fra begge institutioner, mødes på skolen. Her er der fokus på at lære skolen/SFO og personale at kende, samt styrkelse af fællesskabet i hele den nye børnegruppe
I forhold til overleveringer fra børnehave til skole, så er vores overleveringer baseret på barnets nærmest udviklingszone og ressourcer. Er der børn, som vi skønner, der skal være et udvidet samarbejde omkring, mellem børnehave, skole og forældre, laves der særligt tilrettelagte overleveringer. I den tid børnene går i vores dagpleje og institutioner, bliver der lavet en systematisk opsamling på arbejdet med og omkring børnene, og de data, der er samlet sammen her, indgår som en del af den samlede overlevering.
Overgangen til skole bruger vi desuden til at udvikle på vores praksissamarbejde. Det betyder, at institutionerne sender medarbejdere med i MiNiSFO, i det omfang det kan tilrettelægges under hensyn til drift af skole og institutioner. Den del af opgaven kan først tilrettelægges, når skolerne er færdige med at samle op på skoleindskrivningen, som foregår hvert år i slutningen af januar måned.
Adresse
Nørregade 27, 9610 Nørager
Telefon
9988 8075
Åbningstider
Mandag - Torsdag: 6:30 - 17:00- Fredag: 6:30 - 16:00
Daglig leder
Lene Kathrine Mathiasen, 9988 8103 og ilekm@rebild.dk
EAN-nummer
5798 0041 172643
P-nummer
1011332893
CVR-nummer (Rebild Kommune)
29 18 94 63
Tilsynsrapport
Rebild kommune har som mål at levere høj kvalitet på dagtilbudsområdet. Dette gøres ved, at de professionelle fagfolk - heriblandt de kommunale dagplejere - arbejder bevidst med at skabe en hverdag, som understøtter børnenes personlige, sociale og faglige udvikling. Kommunen etablerede sidst i 2016 en Tilsyns- og udviklingsafdeling, som har til opgave via systematiske tilsyn at sikre den daglige kvalitet i dagtilbuddene, herunder den kommunale dagpleje og samtidig skabe grobund for, i fællesskab med dagplejens leder, at udvikle kvaliteten yderligere.
Vores seneste tilsynsrapport finder du her.