Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Hænder fra to personer bygger et hus af klodser med et hjerte på siden.
Mobil menu

Børnehuset Klepholm

Børnehuset Klepholm

Velkommen til Børnehuset Klepholm, som er en nybygget integreret institution beliggende i Støvring Syd.

Børnehuset er et stort og lyst hus og er normeret til 40 vuggestuebørn og 80 børnehavebørn. Huset er bygget med to afdelinger – vuggestue og børnehave, hvor et stort torv binder huset sammen – det er her der foregår fælles aktiviteter på tværs af huset og alder 😊

Hverdagen i Klepholm

Alle børn skal have mulighed for at deltage i aktiviteter, der understøtter både den kognitive, fysiske, sociale og kreative udvikling. Så alle børn udvikler sig og bliver så dygtige som de kan.

Dette skal gøres ved fleksible læringsrum både ude og inde, som appellerer til barnets nysgerrighed. De fysiske rum skal give mulighed for bevægelse, fordybelse og der skal ligeledes være mulighed for at kunne trække sig lidt tilbage. Vi arbejder gerne med små læringsgrupper, hvor de voksne er opmærksomme på gruppen, men også det enkelte barns behov.

Alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab. Det vil sige, at alle børn skal føle sig betydningsfulde.

Dette gøres gennem nærværende og fagligt dygtige voksne. Voksne er rollemodellerne og går forrest i udviklingen af relationskompetence. I Børnehuset Klepholm har vi en relations-og ressourceorienteret pædagogik (ICDP), hvor der er særlig fokus på relationen mellem barn og voksen.

Vi glæder os til at byde Jer velkommen og I er altid velkomne til at kontakte os for yderligere information. 

Vores rammer

Vuggestuen har 3 stuer, som hedder Skarnbasserne, Løbebillerne og Bænkebidderne. Der er 3 baserum samt et dejligt hjørne med puder, som bliver brugt flittigt. Vuggestuen og børnehaven deles ligeledes om det store motorikrum, som er beliggende ved Store torv – her er der god plads til at udfolde sig motorisk.

Børnehaven er organiseret i tre aldersblandede grupper med faste voksne tilknyttet grupperne. Der er aktiviteter på tværs af grupperne, hvor børnene mødes på tværs og udfordres på forskellige niveauer i forskellige typer aktiviteter. I perioden fra januar til udgangen af marts samles de ældtse børn løbende til forberedende aktiviteter i forbindelse med overgangen til MiNiSFO der i Rebild Kommune sker fra 1. april.

Udenom børnehuset er der en skøn legeplads, hvor børnene kan boltre med gynger, sandkasser, bakker, rutsjebane, bålplads og meget mere. Vuggestuen har en særskilt legeplads, hvor børnehavebørnene ikke umiddelbart har adgang til, da det kan være overvældende for de helt små børn at komme ud på den store legeplads.

Forældresamarbejde

Alle har medansvar for samarbejdet om barnets læring. Dagtilbuddet skal sikre rammen om samarbejdet, og barnets forældre skal orientere sig, bakke op om arbejdet med barnet, og tage medansvar for hele børnegruppens trivsel og læring.

Vi arbejder med et åbent og forpligtende dagligt samarbejde med forældre ud fra vores fælles viden og oplevelser omkring barnet. Vores bestyrelsesmøder, familiearrangementer of forældremøder er båret af tanken om, at sammen bliver vi bedre og klogere – inddragelse er værdifuldt

Det er vi optaget af

Dannelse og børneperspektiv

Barnet skal høres og tages alvorligt. Barnet skal have indflydelse på sin dagligdag og inviteres til at være aktivt deltagende, som led i starten på barnets dannelsesproces og demokratiske forståelse.

I Støvring Syd følger vi barnets initiativer og arbejder bevidst med at ”forstå barnet indefra”/ forstå dets intentioner. Vi kommunikerer, så vi understøtter barnet i forsat at stole på egne initiativer og gøre flere forsøg på undersøgelse af sin omverden og relationer – at mestre eget liv.

Barnesyn

Det at være barn har en værdi i sig selv. Barnet skal ikke alene forberedes på at blive voksen, men også støttes og værdsættes i sine første år.

Børn gør det bedste de kan, ud fra deres aktuelle forudsætninger. Børn udvikler sig i trygge og tillidsfulde samspil med andre. Vi voksne har ansvaret for kvaliteten af samspillet og derfor arbejder vi målrettet med at justere på praksis ud fra ICDP’s samspils principper, så barnet møder nærværende og empatiske voksne i vores dagtilbud

Børnefællesskaber

Barnet skal være en del af børnefællesskabet. Barnet skal have plads til at vise initiativ, og samtidig respektere andre børns initiativ. Med opbakning fra barnets forældre, skal der skabes balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.

Støvring Syd arbejder med at følge, benævne og anerkende barnets initiativer – for at skabe selvregulering og støtte positiv selvoplevelse. Vi tror på det er grundlaget for, at barnet kan give og tage i fællesskabet. Vi arbejder i legestuegrupper, legegrupper med vokse

Leg

Legen har en værdi i sig selv, og skal være en gennemgående del af barnets hverdag. Legen er fremmende for barnets fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

I Støvring Syd skaber vi tid og plads til børnenes spontane lege med inspirerende og fleksible legerum ude og inde. Vi er på sidelinjen til at hjælpe med rekvisitter, samtale om roller, hjælpe børnene med at løse deres konflikter. Vi forpligter os til at have en legende tilgang – gå foran, ved siden af og bagved.

Læringsmiljø

Læringsmiljøet er de daglige rutiner, legen, de spontane aktiviteter, og aktiviteter initieret af børn og af voksne. Det skal give barnet mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.

I Støvring Syd skaber vi struktur i hverdagen, der tilgodeser, at der er en voksen til stede i eller tæt på børnenes læringsmiljøer – både i rutiner og leg for at kunne hjælpe og guide børnene. Genkendelighed og forudsigelighed i hverdagen er tryghedsskabende og grundlæggende for læringen. F.eks. gennem visuel guidning, gentagelser og kommunikation om, hvad der skal ske.

Læring

Der er læring i leg, i relationer, i planlagte aktiviteter og i udfordringer. Den skal fremme barnets kropslige, følelsesmæssige, sociale, kognitive udvikling og forståelse.

I Støvring Syd planlægges aktiviteter med afsæt i hvad børnene er optagede af. Vi har særlig fokus på læring gennem hele dagen og gennem kroppen og dens sanser. Vi giver plads til at det enkelte barn kan være med i aktiviteter på sin egen måde/præmisser, men vi ansporer barnet til at udfordre sig selv.

Overgang til skole

Dagtilbuddet skal tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, hvor der skabes sammenhæng til MiNi SFO og børnehaveklasse.

I Støvring Syd arbejder vi i et tæt samarbejde med SFO/skole og på tværs af husene. Hvor vi tidligere kun sendte børn til vores egen distriktsskole (Karensmindeskolen), så har vi siden 2022 haft mange børn i børnehusene som bor i Bavnebakkeskolens distrikt, og som selvfølgelig søger optagelse dér i forbindelse med skolestart. Det betyder, at vi har udvidet vores samarbejde til at omfatte begge skoler i byen, og omfanget af opgaven omkring overgangen til MiNiSFO og skole er derfor blevet mere kompleks, men derfor også noget vi har øget vores fokus på. Dels i et internt samarbejde mellem vores børnehuse, dels i dialog med skolerne, men også med børnehusene i Støvring Nord, der ligger i Bavnebakkeskolens distrikt. Det er et nyt samarbejde, men et samarbejde vi forventer os meget af.

I forhold til overleveringer fra børnehave til skole, så er vores overleveringer baseres på barnets nærmest udviklingszone og ressourcer. Er der børn som vi skønner der skal været et udvidet samarbejde omkring, mellem børnehave, skole og forældre, laves der særligt tilrettelagte overleveringer. I den tid børnene går i vores dagpleje og børnehuse bliver der lavet en systematisk opsamling på arbejdet med og omkring børnene, og de data der er samlet sammen her indgår som en del af den samlede overlevering. 

Overgangen til skole bruger vi desuden til at udvikle på vores praksissamarbejde. Det betyder, at børnehusene sender medarbejdere med i MiNiSFO, i det omfang det kan tilrettelægges under hensyn til drift af skole og børnehuse. Den del af opgaven kan først tilrettelægges når skolerne er færdige med at samle op på skoleindskrivningen som foregår hvert år i slutningen af januar måned.

Ikon adressebog  Adresse

Klepholmvej 5, 9530 Støvring

Ikon telefon   Telefon

BH: 9988 8137
VUG: 9988 8138

Ikon ur  Åbningstider

Mandag - Torsdag: 6:30 - 17:00- Fredag: 6:30 - 16:00

Ikon gruppe  Daglig leder

Ann Andersen, tlf. 9988 8109 og ianan@rebild.dk

Ikon dokument  EAN-nummer

5798 0041 73350

Ikon dokument  Tilsynsrapport

Rebild kommune har som mål at levere høj kvalitet på dagtilbudsområdet. Dette gøres ved, at de professionelle fagfolk - heriblandt de kommunale dagplejere - arbejder bevidst med at skabe en hverdag, som understøtter børnenes personlige, sociale og faglige udvikling. Kommunen etablerede sidst i 2016 en Tilsyns- og udviklingsafdeling, som har til opgave via systematiske tilsyn at sikre den daglige kvalitet i dagtilbuddene, herunder den kommunale dagpleje og samtidig skabe grobund for, i fællesskab med dagplejens leder, at udvikle kvaliteten yderligere.

Se vores seneste tilsynsrapport nederst på siden.

Dokumenter

Læreplansomslag

Shape Created with Sketch.

Tilsynsrapport BH

Shape Created with Sketch.

Tilsynsrapport VS

Shape Created with Sketch.