Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
To hænder hjælpes ad med at bygge et hus med et hjerte på forsiden.
Mobil menu

Børnehaven Tuen

Børnehaven Tuen set fra legepladsen.

Børnehaven Tuen

Velkommen til Tuen, som er en børnehave der samarbejder med den lokale Haverslev Skole om skolefritidsordningen. Børnene der går i skolefritidsordning på Haverslev Skole er i Tuen om morgenen og i skoleferierne. I børnehaven er der ca. 55 børn, og i SFO’en ca. 45 børn. 

Tuen ligger i et mindre lokalsamfund, og er sammen med dagplejerne, og skolen, omdrejningspunktet for et godt børneliv i Haverslev og omegn. Samarbejdet mellem Tuen og dagplejerne har en høj prioritet, så dagplejerne kommer ofte på besøg. På samme måde vægtes samarbejdet med Haverslev skole, højt i vores dagligdag. Vi har sammen skabt vores vision og værdier.

Vores vision er at skabe et trygt fællesskab, hvor alle børn lærer og udvikler sig

Vores værdier er Trivsel og tryghed – Udvikling og læring – Fællesskab og samhørighed.

Vi arbejder med vores vision og værdier ved at møde hinanden med anerkendelse og løfter opgaverne i fællesskab. Det viser vi fx ved at hilse venligt på hinanden, hjælpe hinanden med opgaverne og være opmærksomme på, om alle har det godt. Vi tager ansvar for at skabe et trygt læringsmiljø præget af nærvær og tolerance. Det viser vi fx ved at have fælles aftaler og regler, lægge vægt på ærlighed og have respekt for, at vi er forskellige. Vi skaber en lærerig hverdag med kreativitet og fordybelse. Det ses fx i vores udstillinger af produkter og i indretningen af vores læringsmiljø inde og ude. Vi vægter det gode sammenhænge, mellem dagtilbud og skole. Det betyder blandt andet at dagplejen og børnehave besøger hinanden, at børnehave og skolen besøger hinanden, at Morgen-SFO og børnehave er i samme hus og vi har ansatte, der både arbejder i Tuen og på Haverslev skole.

Hverdagen i Tuen

Tuen er aldersopdelt, og det betyder at børnene er i en gruppe sammen med børnene fra deres årgang. Når man skal begynde i Tuen, tilbydes I et hjemmebesøg, hvor der kommer en pædagog hjem til jer en times tid, og derefter tager I med tilbage til Tuen på besøg. På den måde får vi skabt en tryg start på børnehavelivet.

Vi begynder dagen stille og roligt, og vægter at der er ro og dæmpet belysning når børnene kommer om morgenen. Der tilbydes stille-aktivitet, som ex. at læse, lave perler, puslespil eller lege.

Til formiddagsfrugt kl.9, spiser vi frugt og klap-sammen-rugbrød. Derefter bliver børnene som udgangspunkt, delt i mindre gruppen. På Børnekalenderen på døren ind til stuen, kan børn og forældre se hvad der er på dagens program.

Til frokost spiser vi vores madpakke, og bagefter går vi på legepladsen. Hvis vejret er godt, så spiser vi vores ”Eftermiddagskaffe” kl.14 udenfor. Resten af dagen er vi enten inde eller ude.

Sidst på dagen samles alle børnene på en af grupperne.

Vores rammer

Tuen ligger på en 3 tdr. stor grund, midt i Haverslev by, og 500 m fra Haverslev Skole. Tuen er opdelt i 3 børnehavegrupper – Vandpytten de 3-4 årige, Regnbuen de 4-5 årige og Stjerneskuddet de 5-6 årige.

Inde har vi rigtig god plads. Der er ex. plads til uforstyrret leg i afgrænsede legestationer, motorik, yoga, læse en bog i sofaen, træværkstedet, krea-værkstedet. Vi vægter vores indretning af læringsmiljøer rigtig højt, og tror på at børn har brug for overskuelighed i deres leg og læring.

Ude har vi også rigtig god plads. Der er gynger, rutschebanen, flere sandkasser rundt på området, legehuse, go-cart bane, fodboldbane. Derud over er der en masse friareal til at boltre sig på, eller man kan gå på opdagelse i ”skoven”, samle æbler, pærer og bær fra de mange frugttræer og bærbuske, eller besøge vores hønsegård. Dertil kommer vores bål hus, bla. med snittebænke.

Forældresamarbejde

Alle har medansvar for samarbejdet om barnets læring. Dagtilbuddet skal sikre rammen om samarbejdet, og barnets forældre skal orientere sig, bakke op om arbejdet med barnet, og tage medansvar for hele børnegruppens trivsel og læring.

Det er vigtigt for os, at I forældre er trygge ved at aflevere jeres børn – for trygge forældre giver trygge børn. I Tuen tilbyder vi hjemmebesøg inden barnets start, og det er allerede her det gode forældresamarbejde starter. Fællesarrangementer giver forældre mulighed for at møde hele børnegruppen og deres forældre.

 

Det er vi optaget af

Dannelse og børneperspektiv

Barnet skal høres og tages alvorligt. Barnet skal have indflydelse på sin dagligdag og inviteres til at være aktivt deltagende, som led i starten på barnets dannelsesproces og demokratiske forståelse.

I Tuen får børnene valgmuligheder i aktiviteter og lege, og ved fx fælleslege eller til gåture kan vi lave afstemninger, så den demokratiske forståelse påbegyndes.

Barnesyn

Det at være barn har en værdi i sig selv. Barnet skal ikke alene forberedes på at blive voksen, men også støttes og værdsættes i sine første år.

I Tuen behandler vi alle børn ens ved at behandle dem forskelligt. Vi møder børnene hvor de er, og udfordrer dem – vi tror på at de kan!

Børnefællesskaber

Barnet skal være en del af børnefællesskabet. Barnet skal have plads til at vise initiativ, og samtidig respektere andre børns initiativ. Med opbakning fra barnets forældre, skal der skabes balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.

I Tuen er vi bevidste om at sammensætte legegrupper, så børn lærer at være sammen med flere forskellige. Vi hjælper gerne forældre med at finde nye legerelationer på deres børns vegne.

Leg

Legen har en værdi i sig selv, og skal være en gennemgående del af barnets hverdag. Legen er fremmende for barnets fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

Legen styrker fællesskabet, både i gruppen og på tværs. I Tuen giver vi rum og plads til at børnene kan fordybe sig i legen, og samtidig er vi der til at støtte og guide børnene, hvis det er svært.

Læringsmiljø

Læringsmiljøet er de daglige rutiner, legen, de spontane aktiviteter, og aktiviteter initieret af børn og af voksne. Det skal give barnet mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.

Der er læring i alt vi gør. I Tuen er det fx når vi er i garderoben, i køen til toilettet, er på tur eller leger med hinanden. Hverdagens struktur og genkendelighed er sammen med nærhed og tryghed vigtige elementer for et godt læringsmiljø.

Læring

Der er læring i leg, i relationer, i planlagte aktiviteter og i udfordringer. Den skal fremme barnets kropslige, følelsesmæssige, sociale, kognitive udvikling og forståelse.

Tryghed og gode læringsmiljøer fremmer læringen. I Tuen følger vi barnets spor – hvor vi både ’går foran’ (lærer barnet nyt), ’går ved siden af’ (undres sammen med barnet) og ’går bagved’ (barnet kan selv og finder derefter nye udfordringer).

Overgang til skole

Dagtilbuddet skal tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, hvor der skabes sammenhæng til MiNi SFO og børnehaveklasse.

I Tuen har vi et tæt samarbejde med Haverslev Skole. Når børnene i april mdr. (det år de skal i skole til august), skal i Mini SFO, så forsætter de med at være i Tuen. Der skabes et tæt samarbejde med skolen, og børnene deltager flere gange om ugen i dagligdagen på skolen   
I løbet af børnenes børnehavetid, går vi ofte på skolen når vi er på tur. På den måde lærer børnene både skolevejen og skolen at kende.   
Børnehaveklasselederen har timer i Tuens SFO, så børnene kender hende allerede før skolestart.

 

Ikon adressebog  Adresse

Haverslevvej 156, 9610 Nørager

Ikon telefon   Telefon

9988 8085

Ikon ur  Åbningstider

Mandag - Torsdag: 6:30 - 17:00- Fredag: 6:30 - 16:00

Ikon gruppe  Daglig pædagogisk leder

Joan Straarup, 9988 8089 og ijost@rebild.dk

Ikon dokument  EAN-nummer

5798 0041 172629

Ikon dokument  P-nummer

1008604904

Ikon dokument  CVR-nummer (Rebild Kommune)

29 18 94 63

Ikon dokument  Tilsynsrapport

Rebild kommune har som mål at levere høj kvalitet på dagtilbudsområdet. Dette gøres ved, at de professionelle fagfolk - heriblandt de kommunale dagplejere - arbejder bevidst med at skabe en hverdag, som understøtter børnenes personlige, sociale og faglige udvikling. Kommunen etablerede sidst i 2016 en Tilsyns- og udviklingsafdeling, som har til opgave via systematiske tilsyn at sikre den daglige kvalitet i dagtilbuddene, herunder den kommunale dagpleje og samtidig skabe grobund for, i fællesskab med dagplejens leder, at udvikle kvaliteten yderligere.

Vores seneste tilsynsrapport finder du her.