Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Hænder fra to personer bygger et hus af klodser med et hjerte på siden.
Mobil menu

Børnehuset Fuglsang

Børnehuset Fuglsang

Børnehuset Fuglsang

Børnehuset Fuglsang åbnede 1. januar 2022, og sammen med de nye medarbejdere i huset er vi i gang med at beskrive vores tilbud. Men til nye forældre og interesserede, har vi samlet en række overskrifter for vores tilgang til det pædagogiske arbejde i huset. Vores børnehus er stort og lyst med mange vinduer, som giver masser af lys, men også mulighed for at følge med i dagen udenfor børnehuset. Huset er delt op med en vuggestue i den ene ende og børnehave i den anden ende. Bundet sammen af et fantastisk fællesrum, hvor vi samles om morgenen og om eftermiddagen.

Hverdagen i Fuglsang

Børn lærer af sig selv… men ikke kun af sig selv.

I dagligdagen er det de voksnes opgave at sætte rammerne for et optimalt læringsmiljø.

Legen er et unikt læringsmiljø for barnet. Her lærer barnet bl.a. at fungere socialt i større og mindre grupper, at indgå i forskellige roller og spilleregler, at udvikle fantasien sammen med andre, at eksperimentere og fordybe sig. Legen har en høj prioritet i Fuglsangs struktur, pædagogik og indretning. Det er vigtigt, at børnene føler sig trygge og derfor tilbringer vi rigtig mange timer på gulvet og i tæt kontakt med børnene, når de starter i vores hus.

I Fuglsang stoler vi på børnenes evne til selv at indgå i legerelationer. Vi støtter børnene i at aftale legens regler og kan på forskellig vis vejlede i konfliktløsning og nye legekonstellationer. Vi søger at finde en god balancegang mellem børnenes eget initiativ og motivation, og den voksnes planlagte aktiviteter.

Børnenes interesse og fordybelse hænger i høj grad sammen med den voksnes rolle og engagement. Børnene oplever voksne, som tør undres sammen med dem, som tør slippe tøjlerne og give sig i kast med spontane tiltag og ideer. Den voksnes sikkerhed og viden giver en frihed til at arbejde sig ud på tynd is, eller i andre retninger end man måske havde forventet, hos både børn og voksne.

Da vi er et nyopstartet hus, er vi så heldige, at der er mange øjne på børnene og ved hjælp af observationer kan vi få øje på det enkelte barns kompetencer, styrker og svagheder og arbejde ud derfra. Ole behøver ikke kun være god til stille aktiviteter, fordi hans primærpædagog foretrækker sådanne. Han kan få succes og anerkendelse i andre sammenhænge, f.eks. på legepladsen med voksne, der ser og værdsætter hans specifikke evner og kompetencer dér.

Alders- og kønsopdelte aktiviteter giver andre dimensioner til udbyttet af en aktivitet eller leg. En gåtur kan f.eks. være meget forskellig alt efter børnenes alder. Børn på 5 år har andre behov end børn på 3 år. Strukturen i Fuglsang giver mulighed for at gå på langfart med de ældste børn en formiddag og give mere ro og plads til de yngste børn hjemme i børnehuset. Vi tilrettelægger ture, hvor det er blandede grupper i køn og alder, hvilket giver andre muligheder. I disse tilfælde fungerer de ældste børn som rollemodeller for de yngste, da de ofte får en ældre ”gåmakker” eller hjælper med at skubbe klapvognen med de alleryngste.

I Fuglsang vil vi gerne give børnenes leg optimale betingelser. En god leg kræver ro og tid - derfor stræber vi efter at lave så få afbrydelser af børnenes lege som muligt. Værkstederne og legerummene skal ikke nødvendigvis ryddes op inden spisning; en leg i dukkekrogen kan fx foregå hele formiddagen og bagefter maden. I børnehuset er det muligt at medbringe morgenmad, som spises i tidsrummet 6.30 – 7.00. Der er mulighed for at spise medbragt formiddagsmad fra ca. kl. 8.30. Frokost spiser vi mellem 11-12 – alt afhængig af børnenes alder. Eftermiddagsmad spiser vi mellem 13.30 – 14. I vuggestuen er det vigtigt at kunne differentiere fra disse klokkeslæt, da ikke alle børn sover middagslur på samme tid – de vil blive tilbudt mad, inden de skal sove og når de vågner 😊

Forældresamarbejde

Alle har medansvar for samarbejdet om barnets læring. Dagtilbuddet skal sikre rammen om samarbejdet, og barnets forældre skal orientere sig, bakke op om arbejdet med barnet, og tage medansvar for hele børnegruppens trivsel og læring.

Vi arbejder med et åbent og forpligtende dagligt samarbejde med forældre ud fra vores fælles viden og oplevelser omkring barnet. Vores bestyrelsesmøder, familiearrangementer of forældremøder er båret af tanken om, at sammen bliver vi bedre og klogere – inddragelse er værdifuldt

Det er vi optaget af

Dannelse og børneperspektiv

Barnet skal høres og tages alvorligt. Barnet skal have indflydelse på sin dagligdag og inviteres til at være aktivt deltagende, som led i starten på barnets dannelsesproces og demokratiske forståelse.

I Støvring Syd følger vi barnets initiativer og arbejder bevidst med at ”forstå barnet indefra”/ forstå dets intentioner. Vi kommunikerer, så vi understøtter barnet i forsat at stole på egne initiativer og gøre flere forsøg på undersøgelse af sin omverden og relationer – at mestre eget liv.

Barnesyn

Det at være barn har en værdi i sig selv. Barnet skal ikke alene forberedes på at blive voksen, men også støttes og værdsættes i sine første år.

Børn gør det bedste de kan, ud fra deres aktuelle forudsætninger. Børn udvikler sig i trygge og tillidsfulde samspil med andre. Vi voksne har ansvaret for kvaliteten af samspillet og derfor arbejder vi målrettet med at justere på praksis ud fra ICDP’s samspils principper, så barnet møder nærværende og empatiske voksne i vores dagtilbud

Børnefællesskaber

Barnet skal være en del af børnefællesskabet. Barnet skal have plads til at vise initiativ, og samtidig respektere andre børns initiativ. Med opbakning fra barnets forældre, skal der skabes balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.

Støvring Syd arbejder med at følge, benævne og anerkende barnets initiativer – for at skabe selvregulering og støtte positiv selvoplevelse. Vi tror på det er grundlaget for, at barnet kan give og tage i fællesskabet. Vi arbejder i legestuegrupper, legegrupper med vokse

Leg

Legen har en værdi i sig selv, og skal være en gennemgående del af barnets hverdag. Legen er fremmende for barnets fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

I Støvring Syd skaber vi tid og plads til børnenes spontane lege med inspirerende og fleksible legerum ude og inde. Vi er på sidelinjen til at hjælpe med rekvisitter, samtale om roller, hjælpe børnene med at løse deres konflikter. Vi forpligter os til at have en legende tilgang – gå foran, ved siden af og bagved.

Læringsmiljø

Læringsmiljøet er de daglige rutiner, legen, de spontane aktiviteter, og aktiviteter initieret af børn og af voksne. Det skal give barnet mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.

I Støvring Syd skaber vi struktur i hverdagen, der tilgodeser, at der er en voksen til stede i eller tæt på børnenes læringsmiljøer – både i rutiner og leg for at kunne hjælpe og guide børnene. Genkendelighed og forudsigelighed i hverdagen er tryghedsskabende og grundlæggende for læringen. F.eks. gennem visuel guidning, gentagelser og kommunikation om, hvad der skal ske.

Læring

Der er læring i leg, i relationer, i planlagte aktiviteter og i udfordringer. Den skal fremme barnets kropslige, følelsesmæssige, sociale, kognitive udvikling og forståelse.

I Støvring Syd planlægges aktiviteter med afsæt i hvad børnene er optagede af. Vi har særlig fokus på læring gennem hele dagen og gennem kroppen og dens sanser. Vi giver plads til at det enkelte barn kan være med i aktiviteter på sin egen måde/præmisser, men vi ansporer barnet til at udfordre sig selv.

Overgang til skole

Dagtilbuddet skal tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, hvor der skabes sammenhæng til MiNi SFO og børnehaveklasse.

I Støvring Syd arbejder vi i et tæt samarbejde med SFO/skole og på tværs af husene. Hvor vi tidligere kun sendte børn til vores egen distriktsskole (Karensmindeskolen), så har vi siden 2022 haft mange børn i børnehusene som bor i Bavnebakkeskolens distrikt, og som selvfølgelig søger optagelse dér i forbindelse med skolestart. Det betyder, at vi har udvidet vores samarbejde til at omfatte begge skoler i byen, og omfanget af opgaven omkring overgangen til MiNiSFO og skole er derfor blevet mere kompleks, men derfor også noget vi har øget vores fokus på. Dels i et internt samarbejde mellem vores børnehuse, dels i dialog med skolerne, men også med børnehusene i Støvring Nord, der ligger i Bavnebakkeskolens distrikt. Det er et nyt samarbejde, men et samarbejde vi forventer os meget af.

I forhold til overleveringer fra børnehave til skole, så er vores overleveringer baseres på barnets nærmest udviklingszone og ressourcer. Er der børn som vi skønner der skal været et udvidet samarbejde omkring, mellem børnehave, skole og forældre, laves der særligt tilrettelagte overleveringer. I den tid børnene går i vores dagpleje og børnehuse bliver der lavet en systematisk opsamling på arbejdet med og omkring børnene, og de data der er samlet sammen her indgår som en del af den samlede overlevering. 

Overgangen til skole bruger vi desuden til at udvikle på vores praksissamarbejde. Det betyder, at børnehusene sender medarbejdere med i MiNiSFO, i det omfang det kan tilrettelægges under hensyn til drift af skole og børnehuse. Den del af opgaven kan først tilrettelægges når skolerne er færdige med at samle op på skoleindskrivningen som foregår hvert år i slutningen af januar måned.

Ikon adressebog  Adresse

Klepholmvej 3, 9530 Støvring

Ikon telefon   Telefon

9988 8139

Ikon ur  Åbningstider

Mandag - Torsdag: 6:30 - 17:00- Fredag: 6:30 - 16:00

Ikon gruppe  Daglig leder

Anja Torp Sørensen, tlf. 9988 8129 og iatso@rebild.dk

Ikon dokument  EAN-nummer

5798 0041 73381

Ikon dokument  Tilsynsrapport

Rebild kommune har som mål at levere høj kvalitet på dagtilbudsområdet. Dette gøres ved, at de professionelle fagfolk - heriblandt de kommunale dagplejere - arbejder bevidst med at skabe en hverdag, som understøtter børnenes personlige, sociale og faglige udvikling. Kommunen etablerede sidst i 2016 en Tilsyns- og udviklingsafdeling, som har til opgave via systematiske tilsyn at sikre den daglige kvalitet i dagtilbuddene, herunder den kommunale dagpleje og samtidig skabe grobund for, i fællesskab med dagplejens leder, at udvikle kvaliteten yderligere.

Se vores seneste tilsynsrapport nederst på siden.

Dokumenter

Læreplansomslag

Shape Created with Sketch.

Tilsynsrapport

Shape Created with Sketch.