Legestue

Hver 14 dag mødes din dagplejer  med 3 andre kolleger i legestue. Vi har heldagslegestue, hvilket betyder at du afleverer og henter dit barn i legestuens lokaler. Du skal dagen forinden tage barnets tøj og barnevogn med dig hjem, så du kan medbringe det næste dag, i legestue.

I legestue kan børnene tilbydes det større fællesskab: en legekammerat på egen alder, eller med samme energi og/eller interesse. Det er i dette læringsrum at børnene øver sig i at få venskaber på tværs og forbereder sig til det endnu større fællesskab som venter, når barnet skal i børnehave

Børnene får også vigtig erfaring og øvelse i at kunne finde trøst, at få løst en konflikt, at have det sjovt med en voksen som er lidt »fremmed«, altså at voksne er forskellige.

Middagsstunden i legestuerne er et »rum«, hvor dagplejerne kan sparre med hinanden f.eks. omkring Den styrkede pædagogiske læreplan. Det er her, hvor dagplejerne har et fagligt fællesskab - middagsstunden er det eneste sted, de løbende kan arbejde i fællesskab med pædagogikken udover de årlige aftenmøder.

Legestuerne rummer større fællesskaber, fagligt indhold, kendskab til hinanden (børn og kommende gæstedagplejer møder hinanden), sparring med kolleger og dagplejepædagogen.

Dagplejerne i Støvring Syd går i legestue i Børnehuset Kronhjorten, Kronhjorten 2, 9530 Støvring.